Karlův most

oprava kolem roku 1784

V roce 1784 došlo k povodni, která byla jednou z největších katastrof, jaké most zasáhly. Většina pilířů byla poškozena, strážnice, postavená uprostřed mostu na jednom pilíři, se zřítila do Vltavy. Mezi nejpostiženější patřily pilíře č. 4, 7 a 8, kolem nichž musela být postaven jímka. Zhlaví byla postavena nová.

Pilíř Zkoumaný povrch je součástí obvodového zdiva pilíře č. 8, z doby obnovy v roce 1784. Tento pískovcový kvádr o velikosti 105 × 35 cm byl zřejmě nejprve hraněn dlátem nebo prýskačem. Poté byla vytvořena obvodová stezka o šířce cca 2 cm, a to dlátem s rovným ostřím. Následně byl líc přerovnán v šikmém rastru ručním špičákem. Tato úprava byla finální (tab. 40).

Zkoumaný kamenný prvek je zhotoven z pískovce, který lze charakterizovat jako navětralou horninu, místy s mechanickým poškozením odpovídající na základě vizuálního posouzení třídě R3/R4 (dle ČSN P 73 1005).



PŮDORYS
SITUACE
OBR 1
SCHÉMA OPRACOVANÍ 1
TYPY ÚDERŮ
úder hrotem
směry úderu
stezka
zásek (45°-90°)
zásek (<45°)
líznutí břitem (10°)
FÁZE OPRACOVÁNÍ
Tvorba lemu prýskačem
Tvorba obvodové stezky dlátem
Práce s ručním špičákem
POUŽITÉ NÁSTROJE
Dláta s rovným ostřím
Ruční špičák
TVAR OSTŘÍ